خانه / مقالات حسابداری اموال چیست؟

حسابداری اموال چیست؟

به روز شده در تیر ۱۴۰۳

5 / 5. 1

5 از تعداد 1 رای
حسابداری اموال و انبار چیست

حسابداری اموال و انبار چیست و حسابدار اموال کیست؟ چه مسئولیت هایی این شغل در یک مجموعه به عهده دارد؟ یکی از نقش‌های مهم در هر شرکت و سازمانی، حسابدار انبار است.

حسابدار اموال در حقیقت فردی است که مسئولیت ثبت هزینه دارایی‌های ثابت جدید یک مجموعه و پیگیری اموال موجود (چه مشهود باشد و یا نامشهود) و حساب کردن اموال، ثبت استهلاک آن‌ها و همچنین حسابداری دارایی‌های ثابت فروش را دارد.

یک حسابدار اموال لازم به تهیه گزارشی از مقدار استهلاک دارایی‌ها و بازرسی آنها و بررسی امکان از کارافتادن این دارایی‌ها است. استهلاک در حسابداری یک هدف کلی برای شناسایی و تخصیص هزینه لازم برای تعمیر یا عوض کردن دارایی‌های ثابت در طول عمر سودمندشان می‌باشد.

تعریف اموال در حسابداری

منظور از اموال، دارایی‌هایی است که یک فرد، شرکت خصوصی یا دولتی در دسترس دارد و انتظار دارد تا این دارایی‌ها به سود مثبتی بیانجامد. شناسایی و گروه بندی نوع دارایی‌ها هم برای بقای یک مجموعه هم برای پیشرفت آن بسیار ضروری و مهم است. انواع معمول اموال شامل دارایی‌های فعال، غیر جاری، فیزیکی، اموال نامشهود، عملیاتی و غیر عملیاتی است.
تعریف استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی بیان می کند که “دارایی منبع‌هایی است که یک مجموعه اقتصادی به دلیل عملکرد گذشته‌ش تحت کنترل دارد و توقع می‌رود به واسطه این منابع درآمد و سود حاصل شود.”

از آنجایی که دارایی‌های یک مجموعه غالبآ برای استفاده بلند مدت و طولانی خریداری می‌شوند، طبیعی است که این اموال در اثر استفاده ازعمر آن‌ها کم شده و نابود شوند و به دلیل نداشتن بازدهی، احتیاج به  از رده خارج شدن و جایگزینی دارند. به همین دلیل وجود یک حسابدار اموال می‌تواند مقدار مخارج و هزینه‌های این اموال و تجهیزات را ثبت کرده و از آن مطلع شوند.

لینک دانلود جزوه حسابداری مدیریت مالی دانشگاه 

انواع اموال چیست؟

1.اموال منقول
2.اموال غیر منقول
3.دارایی های مشهود
4.دارایی های نامشهود
5.دارایی های جاری
6.دارایی های غیر جاری

وظایف حسابدار اموال چیست؟

  1. طراحی کدینگ برای دارایی‌های ثابت و موجود

حسابداری اموال چیست

افرادی که همراه با عنوان حسابدار به کارهای مرتبط با حسابداری اموال می پردازد باید به اهداف خود آشنا باشد و در راه انجام آن ها تلاش کند. بعضی از اساسی ترین وظایف حسابدار اموال به قرار زیر می‌باشند.

وظایف حسابداری اموال

  1. طراحی کدینگ برای دارایی‌های ثابت
  2. ثبت سند حسابداری برای عوض کردن دارایی‌های ثابت
  3. ثبت اسناد و مدرک های خرید مربوط به دارایی‌های ثابت
  4. حساب کردن و مشخص کردن استهلاک دارایی‌های ثابت
  5. انجام پروژه حسابداری جهت جابه جایی اموال منقول
  6. بررسی وظایف حسابدار اموال

حسابداری اموال و دارایی ثابت

هر کسب ‌وکاری وفعالیتی برای پیروزی و جلوگیری اززیان‌های پیش‌بینی‌نشده باید گزارش دقیقی از اموال و موجودی انبار خودش داشته باشد. وقتی که تعداد کارکنان شرکت و اموال شرکت زیاد شوند به آسانی نمی‌توان کار ثبت و ارزش‌ گذاری این اموال را انجام داد.

برای اینکه نگهداری، ارزش ‌گذاری و استفاده از اموال از طریق بهینه‌تری انجام شود، حسابداری اموال به صاحبان کسب‌وکارها می‌تواند کمک زیادی کند.

انواع اموال در حسابداری

حسابداری اموال، اموال و تجهیزات و ماشین الات را شامل می شود که جزو اموال ثابت یک کسب و کار هستند که در زمان های طولانی مدت تهیه می شوند و به خاطر استفاده بلند مدت دچار نابودی شده و به خاطر بازدهی پایینی که دارند از رده خارج شده اند.
به همین دلیل نیاز است که برخی اموال دوباره با دارایی های جدید جایگزین شوند. سازمان ها با کمک حسابداری اموال باید مخارج دارایی ها را حساب کنند و گزارش کنند.

مطالعه این مقاله می تواند برای شما جالب باشد: 7 اشتباه رایج انتخاب نرم افزار حسابداری

اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چیست؟

اموال منقول به اموالی گفته می شود که می‌توان آن ها را انتقال داد و یا جابجا کرد. مانند لوازم خانگی و یا ماشین و تجهیزات ماشینی ولی اموال غیر منقول به اموالی گفته می‌شود اجازه جابجایی آن ها و یا منتقل کردنشان به هیچ عنوان وجود ندارد.

هدف از دارایی ثابت در حسابداری چیست؟

دارایی ثابت (Fixed asset)، مانند تجهیزات و ماشین‌آلات، به آسانی قابل تبدیل به پول نقد نیست. به طور عادی، دارایی‌های مشهود به عنوان دارایی ثابت شناخته می‌شوند. دارایی‌های ثابت، که به عنوان دارایی‌های سرمایه‌ای نیز شناخته می‌شوند، در ترازنامه با عبارت Property, Plant and Equipment نشان داده می‌شوند.

اهمیت حسابداری اموال و انبار چیست؟

حسابداری اموال عامل ارزشمند و مفیدی است که با کمک از آن می توان اموال خود را نگهداری، ارزش گذاری و بهینه سازی کرد. رسیدن به موفقیت و پیشگیری از زیان های پیش فرض از جمله مزیت های استفاده از حسابداری دارایی می باشند.

استهلاک اموال و دارایی‌ها در حسابداری

استهلاک راهی است حسابداری که با کمک از آن طول عمر مفید دارایی ها و اموال شرکتی را حساب می کنند. این مفهوم در محاسبه هر دارایی در علم حسابداری پر استفاده است. زمانی که شرکتی اقدام به خریداری دارایی می کند این دارایی شامل سود و زیان شرکت بشمار می آید.

منظور از دارایی جاری چیست؟

دارایی جاری به وجه های نقد و دیگر دارایی‌هایی که انتظار می‌رود در جریان عملیات جاری واحد، طی یک سال تبدیل به وجه نقد گردند، فروخته شوند یا به مصرف رسند، اطلاق می‌شود. در یک واحد خدماتی کوچک دارایی‌های عنوان شده اضافه بر وجوه نقد، شامل حساب‌ها و اسناد دریافتنی، موجودی مواد و هزینه‌های پیش‌پرداخت شده است.

اگر بیشتر با دستگاه های اندروید کار می کنید لیست بهترین نرم افزار مدیریت هزینه های شخصی اندروید می تواند برای شما مفید باشد.

5 / 5. 1

مائده اسماعیلی هستم فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی تجارت الکترونیک از دانشگاه اصفهان. از سال 1401 تا کنون در واحد سئو و بهینه سازی وب سایت شرکت مهندسی یلدا حضور و همکاری مستمر دارم. معتقدم هر کسب و کاری، داستانی دارد و من سعی میکنم راوی خوبی باشم و با چاشنی جذابیت، تصویری زیبا و هنرمندانه از کسب و کارتان را در مقابل چشمان مخاطبان‌تان قرار دهم. من سئو کار هستم و با جادوی کلمات، معجزه میکنم.