خانه / مقالات تفاوت مدیریت محتوا با مدیریت دانش

تفاوت مدیریت محتوا با مدیریت دانش

به روز شده در اسفند ۱۴۰۲

5 / 5. 1

5 از تعداد 1 رای
مقایسه مدیریت دانش با مدیریت محتوا

مدیریت محتوا و مدیریت دانش عبارات مشابهی هستند که در حقیقت باید گفت تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد. امروزه لغت مدیریت محتوا زیاد شنیده می‌شود. نظر به اینکه شخصی‌سازی مشتری و بازار‌یابی هدفمند به طور چشمگیری در حال افزایش است، به همین دلیل نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. از این‌ رو فهمیدن اینکه مدیریت محتوا دقیقا شامل چه مواردی است و چگونه کار می‌کند بسیار اهمیت دارد.

از طرفی دیگر یک عبارت مشابه نیز وجود دارد؛ مدیریت دانش؛ فهمیدن تفاوت بین این دو عبارت و اینکه هریک از آن‌ها چه هدفی را در پی دارد و چگونه بر سازمان اثر می‌گذارند بسیار اهمیت دارد. با ما تا اخر این مقاله از سیستم مدیریت اطلاعات فریار همراه باشد.

مدیریت محتوا چیست؟

سازمان‌ها همیشه برای ایجاد و مدیریت محتوای هدفمند خود در شبکه‌های چند‌گانه از یک سیستم مدیریت محتوا CMS استفاده می‌کنند. به دنبال آن محتوا شامل تبلیغات بازاریابی، اطلاعیه‌ها و شبکه‌ها که وب‌‌سایت، پیامک، پست الکترونیک و موارد بسیار زیاد دیگری را شامل میشود که به‌طور افزایشی در حال گسترش است. همچنین گفتنی است سیستم مدیریت محتوا به ایجاد، مدیریت و توسعه محتوا یاری میرساند.

سیستم مدیریت محتوا قسمت های زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ به‌طور مثال بازار‌یاب‌ها می‌توانند از روش سیستم مدیریت محتوا برای به اشتراک گذاشتن محتوا در یک برنامه بازاریابی آنلاین استفاده کنند تا محتوای هدف گروه خاصی از جامعه را به طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهد. آن‌ها همچنین قادرند از این سیستم برای به اشتراک گذاشتن محتوا با مشتری، در قالب پیام و در حالت شخصی‌تری نیز استفاده کنند؛ که بر اساس مشخصات فردی مشتری نیست، بلکه بر پایه اطلاعات فردی شخص است که سازمان آن‌ها را گردآوری کرده است.

اساسا کاربرد زیاد سیستم‌های مدیریت محتوا  به سه قسمت کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • محتوای متنیText Content:  این محتوا دربرگیرنده اخبار، مقالات، کتابها و دیگر محتواهای متنی می‌باشد که خود حجم زیادی از داده ها را بر روی وب تشکیل می‌دهند.
  • محتوای چند رسانه‌ای  Multi Media Content:  این محتوا شامل صدا، تصویر و ویدئو می‌شود که برای مدیریت آن از استاندارهای بخصوصی استفاده می‌شود؛ ازاین‌رو سیستم‌های مدیریتی در این قسمت کاملا تخصصی بوده و عمدتا کاربرد عمومی ندارد.
  • محتوای فایلی File base Content: این محتوا شامل فایل‌های فشرده، فایل‌های اجرایی و کتاب های الکترونیک است که معمولآ برای نگهداری و مدیریت آن نیاز است از استانداردهای خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه‌ای کاملا تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم‌های معمول استفاده می‌شود.

در رأس یک سیستم مدیریت محتوا، مدیریت محتوای سازمانی ECM وجود دارد که یک سیستم مدیریت محتوای پیچیده در گردش کار است. مدیریت محتوای یک سازمان، برنامه‌ی زمان‌بندی گسترش محتوا را مشخص می‌کند، هدف‌گذاری را به صورت اتومات انجام ‌می‌دهد و تاییدیه‌‌ها و گزارش‌ها را به عنوان قسمتی از فرآیند یکپارچه می‌سازد. این عمل خودکار‌سازی باعث به ایجاد یک سیستم مدیریت محتوای بدون توقف می‌شود، و امکان ایجاد محتوا به روش پویا را برای مشتری به هنگام تغییر شرایط در لحظه ،مثلاً در طول بررسی وب‌سایت یک سازمان، فراهم می‌کند.

مدیریت محتوای سازمانی به یک فناوری یا فرآیند مشخص اشاره نمی‌کند، بلکه یک کلمه کلی است که برای توصیف ترکیبی از راهها، ابزارها و استراتژی‌هایی استفاده می‌شود که از ضبط و مدیریت محتوا و همچنین ذخیره، حفظ و تحویل داده ها در همه ی چرخه آن پشتیبانی می‌کند.

سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی به ساده‌سازی چرخه عمر داده ها با مدیریت اسناد و اتوماسیون گردش کار فرآیند کمک می‌کنند. برای هر سازمانی که دارای حجم زیادی از محتوا است، داشتن یک برنامه مدیریت محتوای سازمانی مشخص برای از بین بردن نامناسب عملیاتی، کم کردن هزینه‌ها و پایبندی به دستورالعمل‌های انطباق قانونی بسیار بااهمیت است.

دیگر زمینه‌های خاص کسب و کار که از ECM استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • مدیریت قراردادها: یک سیستم مدیریت محتوای سازمانی به کاربران این دسترسی را می‌دهد تا به روش دیجیتالی همکاری کنند و اطمینان حاصل کنند که قراردادها به موقع بررسی می‌شوند و با مسیریابی خودکار و اطلاع‌رسانی دقیق به کارکنان در زمان نیاز به قرارداد، آن‌ها را تحلیل می‌کنند.
  • اتوماسیون منابع انسانی HR: سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی می‌توانند علاوه بر بهبود فرایندهای جدید استخدام، ساده‌سازی داده های مربوط به منابع انسانی و تضمین انطباق با دستورات پردازش HR، نیاز به پرونده‌های برپایه کاغذکارمندان را برطرف کنند.
  • اتوماسیون حساب‌های پرداختی: سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی کاربران را توانا می‌سازند تا سفارشات خرید، بلیط‌های تحویل و فاکتورها را به طور دقیق هماهنگ کند، توزیع و تأیید کنند. بنابراین هزینه‌های دیررس را کم کرده و کارایی را اضافه میکند.
  • اتوماسیون حساب‌های دریافتی: سیستم‌های مدیریت محتوای سازمانی دسترسی سریع به سفارشات خرید، فاکتورها و رسیدهای امضاشده را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. بنابراین با تسریع در سرعت پرداخت مشتری، موجب کم کردن زمان روزهای معوق فروش می‌گردند.

مدیریت دانش چیست؟

اصولآ، مدیریت دانش شباهت زیادی به مدیریت محتوا دارد. مدیریت دانش عینآ همانند مدیریت محتوا، شامل ایجاد، مدیریت و توزیع کردن است. در صورتی که مدیریت محتوا، محتوا را آفریده، مدیریت و توزیع می‌کند، مدیریت دانش همین کار را برای دانش انجام می‌دهد.

به طور عمومی دانش آن‌چیزی است که موضوعی را توضیح می‌دهد یا کاربرد آن را توصیف می‌کند و یا چگونگی انجام آن را بیان می‌کند. بنا به یک تعبیر قدیمی می‌توان گفت اطلاعات از داده‌ها به دست می‌آید و دانش از اطلاعات حاصل می‌شود. این حرف نسبتاً صحیح است؛ اما نکته‌ی با اهمیت این است که دانش دارای یک مولفه‌ی انسانی جدا است، حتی بیشتر از داده‌ها و اطلاعات زیرا به درک انسان مربوط می‌شود.

در سازمان، این موضوع شامل طیف زیادی از انواع داده‌ها است. دانش سازمانی می‌تواند شامل جزئیات فرآیند‌های کسب‌وکار باشد.

عینآ مانند مدیریت محتوا، مدیریت دانش هم می‌تواند دارای انواع و مقیاس‌های مختلفی باشد. در یک سازمان، مدیریت دانش می‌تواند یک سیستم مدیریت اسناد ساده باشد که شامل مستند‌سازی فرآیند‌ها و خط‌مشی‌ها است. امکان دارد در یک سازمان دیگر، مدیریت دانش در قالب یک پایگاه دانش نشان داده شود، – سیستمی که حقایق و مدارک را در یک قسمت  گردآوری می‌کند، جایی که کاربران می‌توانند در صورت تایید، به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

در طی زمان، مدیریت دانش در سیستم مدیریت دانش ظاهر می‌شود، که فرآیند توزیع دانش و ساده‌سازی دسترسی به آن را انجام میدهد تا کاربران بتوانند خیلی سریع به هر دانشی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. این فرآیند می‌تواند شامل گردش کار، دسترسی چند شبکه‌ای، برچسب‌زنی گسترده، مکانیزم‌های گسترش و ابزار‌هایی برای همکاری در قسمت ثبت و ضبط، ذخیره و توزیع دانش باشد.

 

تفاوت های بین مدیریت محتوا و مدیریت دانش

تفاوت مدیریت محتوا و مدیریت دانش چیست؟

تفاوت‌های مهم بسیاری میان این دو مدل سیستم مدیریتی وجود دارد که در این قسمت به آن پرداخته شده است:

  1. سازندگان: اصولا در یک سیستم مدیریت محتوا، تولید محتوا توسط یک تیم کوچک و ویژه متشکل از کارشناسان محتوا انجام می‌شود؛ اما در یک سیستم مدیریت دانش، برعکس این موضوع حاکم است. از آنجایی‌که هدف از این سیستم، ضبط و کد‌گذاری دانش عملی سازمانی است، در نهایت تا حدودی هر یک از کارکنان یک یاری‌رساننده قوی محسوب می‌شوند. حتی در برخی موارد ممکن است از مشارکت افراد خارجی نیز استقبال شود.
  2. مصرف‌کنندگان؛ معمولآ در یک سیستم مدیریت محتوا، مصرف‌کننده نهایی یک مشتری یا مشتری بالقوه است، اما در یک سیستم مدیریت دانش، مصرف‌کننده نهایی یکی از کارکنان سازمان است.
  3. کالا‌: در یک سیستم مدیریت محتوا، کالای مهم داده ها هستند. سازمان جزئیات یک محصول، یک اتفاق بازاریابی یا تبلیغاتی، و یا هر چیز دیگر که ویژگی‌ها و برنامه‌ی مرتبط با آن وجود داشته باشد و به دلیل زیاد برای مشتری جالب باشد را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. در صورتی که در یک سیستم مدیریت دانش، اطلاعات لزوما مهم نیستند، بلکه هدف تبادل درک است. این مورد به به‌اشتراک‌گذاری درک، تدبیر و مهارت مربوط می‌شود.
  4. انواع تبادلات؛ مدیریت محتوا به توافق بین شرکت و مشتری مربوط می‌شود، اما مدیریت دانش به همکاری بین کارکنان سازمان ارتباط دارد.
  5. مسیر توزیع؛ مدیریت محتوا، اطلاعات را مطرح می‌کند، اما مدیریت دانش اطلاعات را مبادله می‌کند.

اثر و اهمیت مدیریت محتوا و مدیریت دانش

با وجود همه ی این تفاوت‌ها، این دو سیستم در یک مورد شاخص با هم اشتراک دارند. به طور کلی هر دوی آن‌ها، به فرا‌داده‌ وابسته هستند. ویژگی‌های توصیفی محتوا باعث می‌شود که آن‌ها دقیقا به مشتریان انتقال اطلاعات دهند ؛ ویژگی‌های مولفه‌های دانش نیز باعث می‌شود تا آن‌ها دقیقا برای کارکنان سازمان قابل دستیابی باشند.

شاید خواندن این مقاله برای شما مفید باشد: اهمیت نظارت و کنترل در سازمان ها

تفاوت زیاد بین این دو سیستم پافشاری می‌کند که هر یک از این دو سیستم چقدر برای سازمان‌ها بااهمیت هستند. محتوا، اطلاعات کاملا مخصوصی است که در کاربرد دارای موارد بسیار جزئی است. دانش دقیقاً بر عکس آن است؛ به محض این که مصرف‌کننده آن را دریافت و درک کند، تا جایی که می‌تواند کاربرد بیشتری دارد. به همین علت، وجود هر دو سیستم در سازمان بااهمیت است. یکی از این سیستم‌ها بدون وجود دیگری می‌تواند مزایای هر دوی آن‌ها را نابود کند.

5 / 5. 1

مائده اسماعیلی هستم فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی تجارت الکترونیک از دانشگاه اصفهان. از سال 1401 تا کنون در واحد سئو و بهینه سازی وب سایت شرکت مهندسی یلدا حضور و همکاری مستمر دارم. معتقدم هر کسب و کاری، داستانی دارد و من سعی میکنم راوی خوبی باشم و با چاشنی جذابیت، تصویری زیبا و هنرمندانه از کسب و کارتان را در مقابل چشمان مخاطبان‌تان قرار دهم. من سئو کار هستم و با جادوی کلمات، معجزه میکنم.

مقالات مرتبط

بهترین نرم افزار مدیریت اسناد کدام است
بهترین نرم افزار مدیریت اسناد رایگان

بهترین نرم افزار مدیریت اسناد، نرم افزار مدیریت اسناد رایگان، انواع روش های بایگانی اسناد موضوعات مهمی است که در این مطلب از سایت فریار آمده است.

بهینه سازی فرآیند
بهینه سازی عملکرد از طریق مدیریت فرایند

بهینه سازی عملکرد از طریق مدیریت فرآیند BPMS از جدیدترین متدهای مدیریت اطلاعات در سازمان‌ها است.بهینه‌سازی عملکرد از ابتدای تاریخ طرفداران خود را داشته است. بنابراین بهینه‌سازی برای انسان‌ها قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد. زیرا یکی از بارزترین خصوصیت‌های انسانی، میل به کسب بهترین‌ها است. انسانها از ابتدا تا کنون به دنبال آن بوده‌اند ...

شاخص کلیدی عملکرد
۱۸ شاخص کلیدی عملکرد (kpi) در کسب و کار

شاخص کلیدی عملکرد (به انگلیسی kpi) از عناوین مورد بحث و مهم در نرم افزار مدیریت تضمین کیفیت است. در این مطلب سعی داریم که شما را با مفهوم شاخص و سپس با نمونه‌های شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI آشنا کنیم. اما شاخص کلیدی عملکرد چیست؟ نمونه کاربردهای آن در صنعت و مثال های آن در ...

چگونه گزارش عمکرد بنویسیم
چگونه گزارش عمکرد بنویسیم + مراحل + مثال گزارش عملکرد

چگونه گزارش عمکرد بنویسیم؟ اهمیت نوشتن اصولی گزارش عملکرد و شاخصه های یک گزارش عملکرد استاندارد چیست؟ در ادامه درباره همه این موارد صحبت خواهیم کرد . با ما تا انتهای این محتوا از گروه تولید سیستم مدیریت اطلاعات فریار همراه باشید. نوشتن گزارش عملکرد اعضای یک تیم یا یک کسب و کار، امری بسیار ...

IOT چیست
چرا اینترنت اشیا اهمیت دارد؟

قابلیت اتصال دنیای فیزیکی به اینترنت و سایر شبکه های داده دارای پیامدهای عمیق و گسترده ای بر جامعه و اقتصاد است . هم اینک به کمک فناوری اینترنت اشیا می توان کارهایی نظیر مانیتورینگ و مدیریت اشیاء قرار گرفته شده در فاصله هزاران کیلومتر دورتر را انجام داد.