ایزو9001 iso چیست؟
ایزو9001 iso چیست؟ یکی از مواردی که کسب و کارها با آن سر و کار دارند دریافت گواهینامه ایزو 9001 iso برای کسب و کارشان است. در این مقاله این مفهوم را بررسی مینماییم.
وقوع انقلاب صنعتی و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، منجر به تولید انبوه گردید و درنتیجه آن کارگاههای کوچک به کارخانههای بزرگ تبدیل شدند. همین امر، نیاز جامعه صنعتی به کنترل محصول و اطمینان از کیفیت کالاها قبل از ارسال برای مشتری را به امری ضروری و حیاتی به منظور حضور در بازار رقابت، تبدیل نمود.
پس از مدتی صاحبان کارخانهها و عالمان مدیریت متوجه شدند که کنترل (بازرسی) کالا، هزینههای زیادی را بر سازمان تحمیل میکند، بنابراین روی به کنترل فرایندهای تولید آوردند تا با استانداردسازی آنها، ضایعات و دوبارهکاری را به حداقل برسانند.
بدین ترتیب دیدگاه فرایندی و چرخه دمینگ PDCA ( برنامه، عمل، بررسی و اجرا ) برای بهبود مستمر را می توان از اصول اساسی نرم افزار مدیریت تضمین کیفیت دانست که اساس تدوین استانداردی جهانی سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) است.
ایزو 9001 iso
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ مجموعهای از دستورالعملهاست که اطمینان از موفقیتآمیز بودن سیستم مدیریت تضمین کیفیت را فراهم میکند. استاندارد ایزو 9001 از معروفترین و مهمترین استانداردهای ایزو است که به مباحث مدیریت تضمین کیفیت پرداخته و الزامات ایزو 9001 برای همه سازمانها و شرکتها و … با هراندازه و فعالیتی قابلاجرا و پیادهسازی است.
فرآیند بررسی با استاندارد ISO 9001 سبب شناسایی موانع بهبود و اجرای بهبود در سازمان میگردد و ارزیابی میکند که آیا سیستم مدیریت تضمین کیفیت سازمان شما مناسب و مؤثر است یا خیر.
در دست داشتن “گواهینامه ISO 9001” برای یک سازمان به این معنی است که یک سازمان الزامات ایزو 9001 را برآورده کرده است که سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 (QMS) را تعریف میکند.
برای دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 9001، یک شرکت باید الزامات مندرج در استاندارد ایزو 9001 iso را رعایت کند. این گواهینامه، نشان توانایی سازمانها در ارائه محصولات و خدماتی متناسب با نیازهای مشتریان و گواه بهبود مستمر محصولات و خدمات سازمان دارنده است.
بهبود تصویر و اعتبار سازمان خود، بهبود رضایت مشتری، استفاده از تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، ایجاد یک فرهنگ بهبود مستمر از مزایای برخورداری از گواهی ایزو 9001 است.
وجود فرهنگ بهبود مستمر در سازمان به مشتریان سازمان، اطمینان میدهد که با دریافت محصولات/خدماتی که نیاز آنها را برآورده میکند، سود میبرند و عملکرد ثابتی به آنها ارائه میشود . در داخل سازمان نیز نتایجی چون افزایش رضایت شغلی و افزایش کارایی، بهبود روحیه کارکنان و بهبود نتایج عملیاتی درنتیجه کاهش ضایعات را به دنبال دارد.
چند نکته مهم در مورد ایزو 9001
چندین سند مختلف در خانواده استانداردهای ایزو 9000 وجود دارد، اما ایزو 9001 تنها استاندارد در سری 9000 است که نیاز به گواهینامه دارد. بهطورمعمول، کلیه سازمانها به دنبال صدور گواهینامه ایزو 9001 هستند، اما دامنه QMS (Quality Management Standards ) را میتوان برای بهبود عملکرد در یک مرکز یا بخش خاص تنظیم کرد. نسخه فعلی ایزو 9001:2015 است که در سپتامبر 2015 منتشر شد.
- مهم نیست اندازه سازمان شما چقدر است: 1 نفر یا 1 میلیون نفر. سازمان شما در هراندازهای از پیادهسازی ایزو 9001 سود میبرد.
- فرقی نمیکند در چه صنعتی هستید (خدمات یا تولید) – میتواند یک رستوران، مشاوره، شرکت تولیدی، نهاد دولتی و غیره باشد.
- ایزو 9001 یک استاندارد برای محصولات نیست و کیفیت محصول را تعریف نمیکند. ایزو 9001 یک استاندارد مبتنی بر فرآیند است: شما از آن برای کنترل فرآیندهای خود استفاده میکنید، سپس محصول نهایی شما باید نتایج موردنظر را برآورده کند.
- چیزی به نام “گواهی ISO” یا “گواهی ISO 9000” وجود ندارد، فقط و فقط گواهینامه ISO 9001 وجود دارد. ( استاندارد ISO 9000 صرفا اصول سیستم مدیریت کیفیت و اصطلاحات را تعریف می کند، در حالیکه استاندارد ISO 9001 الزامات مربوط به یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند.د و یک گروه از الزامات است که شرکت ها باید جهت دریافت گواهینامه ایزو رعایت نمایند که با ممیزی های داخلی اطمینان حاصل می شود که سیستم مدیریت کیفیت به درستی کار می کند.)
- یک سازمان نمیتواند به ISO 9001 “پیوسته” شود. برای دریافت گواهینامه ISO 9001، سازمان شما باید:
- مراحل پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 را دنبال کند.
- سپس یک مرجع صدور گواهی (CB یا Registrar) عملکرد سازمان شمارا بر اساس آخرین نسخه الزامات ISO 9001 ممیزی میکند. اگر از این ممیزی عبور کنید، ثبت گواهینامه ISO 9001 را صادر میکند که نشان میدهد سازمان شما برای یک دوره سهساله در ISO 9001 ثبتشده است.
- درنهایت، سازمان باید هر سه سال یکبار مجدداً تأیید شود تا وضعیت گواهینامه ISO 9001 خود را حفظ کند.
پیادهسازی ایزو ISO 9001 برای کسبوکارهای کوچک
در کسبوکارها، مزایای فراوانی از پیادهسازی ISO 9001 مشهود است. رویکرد فرآیند سیستماتیک، امکان ثبات را فراهم میکند و به حفظ روابط مثبت با مشتری کمک شایانی مینماید. علاوه بر این، ISO نیاز به بهبود مستمر دارد و این امکان را میدهد تا سازمان خود را بهطور مداوم بهتر کنید.
ISO 9001 در سطح بینالمللی به رسمیت شناختهشده است و اجازه میدهد تا روابط بهتری بین شرکتها ایجاد شود. کسبوکارهای کوچک بهطور خاص متوجه شدهاند که ISO 9001 روابط آنها را بهبود میبخشد، فرصتهای تجاری بیشتری را در سراسر جهان باز میکند و با حفظ رضایت مشتری درآمد را افزایش میدهد.
اجرای ISO 9001 برای مشاغل کوچک میتواند زمانبر و طاقتفرسا به نظر برسد. اغلب پرسیده میشود که چگونه میتوان ISO 9001 را برای یک کسبوکار کوچک پیادهسازی کرد یا بهسادگی یک کسبوکار کوچک برای پیادهسازی ISO 9001 چهکاری باید انجام دهد؟ ازآنجاییکه اکثر کسبوکارهای کوچک، دارای گروه کوچکی از افراد هستند که کسبوکار را اداره میکنند، پیادهسازی ISO 9001 در کنار سایر وظایف ضروری، میتواند خستهکننده باشد.
برخی از شرکتها ممکن است بخواهند یک مشاور استخدام کنند تا این فرآیند روان و سریع شود، این در حالی است که مشاوران، بسیار گران هستند و اغلب به مدیریت ارشد و کارمندان، نکات QMS را آموزش نمیدهند تا بدون آنها بهطور مؤثر عمل نشود و جایگاه خود را به این وسیله حفظ کنند. این در خالی است که انجام کل فرآیند، بهتنهایی و بدون الگو نیز بسیار چالشبرانگیز و زمانبر است.
چه کسانی واجد شرایط اعطای گواهینامه ISO 9001 هستند؟
بسیاری از مردم تصور میکنند که ISO گواهینامه میدهد، اما درواقع، این درست نیست، در عوض، یک ثبتکننده یا سازمان صدور گواهینامه (CB) کسی است که گواهینامه میدهد. هنگام انتخاب یک ثبتکننده ایزو 9001 باید مطمئن شوید که آن شخص معتبر است. شخص صادرکننده گواهینامه باید عضو انجمن بینالمللی اعتباربخشی (IAF) باشند و علاوه بر این باید گواهی ISO/IEC 17021:2015 را نیز داشته باشد.
یکی از این استانداردها ارزیابی انطباق ISO/IEC 17021:2015 است
“الزامات برای سازمانهای ارائهدهنده ممیزی و گواهی دستگاههای مدیریت”، که درواقع الزامات را برای ثبتکنندگانی که سازمانها را به استانداردهای مدیریت ISO مانند ISO 9001، ISO 14001 و غیره گواهی میدهند، مشخص میکند.
مردم اغلب میگویند “گواهینامه 9001” درحالیکه ISO گواهی صادر نمیکند یا شرکتهای جداگانه را مطابق با استانداردی تائید نمیکند. پس چه کسی میتواند گواهینامه ISO 9001 اعطا کند؟ آنها توسط مراجع صدور گواهینامه/ثبت (که به آنها Registrars یا CB نیز گفته میشود) که مستقل از ISO هستند، صادر میشوند. CB باید توسط یکی از اعضای IAF معتبر باشد تا در سطح بینالمللی شناخته شود.
ISO/IEC 17021 پذیرش بینالمللی گواهیهای CB (یعنی گواهینامه ISO 9001:2008 شما) را با الزام همه نهادهای اعتباربخشی (ANAB و غیره) به یک سازمان معتبر بینالمللی مانند IAF تضمین میکند. به همین ترتیب، IAF تضمین میکند که CB با ISO/IEC 17021 مطابقت دارد.
برخی از ثبتکنندگان سیستم کیفیت توسط IAF معتبر نیستند و بنابراین استاندارد ISO 17021 را رعایت نمیکنند – و در سطح بینالمللی به رسمیت شناخته نخواهند شد. اطمینان حاصل کنید که یک ثبتکننده را انتخاب میکنید که توسط یکی از اعضای IAF (ANAB یا معادل ANAB در کشور یا منطقه شما) تأییدشده باشد.
هنگامیکه گواهی ثبتنام خود را دریافت میکنید، باید آرم ANAB و IAF را نمایش دهد و متأسفانه بدون آنها، شما بهطور رسمی گواهی ISO 9001 را ندارید.
نرم افزار مدیریت تضمین کیفیت فریار راهکار نرم افزاری مناسب پیشنهادی ما برای بهینه سازی فرآیند های تضمین کیفیت و دریافت آسان تر گواهینامه iso9001 (ایزو 9001) می باشد.