خانه / مقالات هوش تجاری چیست؟ کاربردها و مزایای هوش تجاری

هوش تجاری چیست؟ کاربردها و مزایای هوش تجاری

به روز شده در آذر ۱۴۰۲

5 / 5. 1

5 از تعداد 1 رای
BI چیست؟

هوش تجاری چیست؟ اگر در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارید، ممکن است این سوال برایتان پیش‌آمده باشد که هوش تجاری (BI) چیست و چه کاربردهایی دارد. یکی از جامع‌ترین پاسخ‌ها در رابطه با کاربرد هوش تجاری، در وب‌سایت رسمی مایکروسافت با این تیتر ارائه داده است:

هوش تجاری یا BI به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌های تاریخی و فعلی را تجزیه‌وتحلیل کنند، بنابراین می‌توانند به‌سرعت، یک دید مناسب برای تصمیم‌های استراتژیک خود کشف کنند”

به‌عبارتی‌دیگر، هوش تجاری یا BI، تبدیل داده‌های خام به گزارش‌های گرافیکی برای درک بهتر آن‌ها در جهت تصمیم‌گیری‌های مهم استراتژیک است.

عملکرد هوش تجاری چگونه است؟

هوش تجاری برای تبدیل داده‌های خام به گزارش‌های گرافیکی قابل‌فهم، چهار مرحله کلیدی را برای همه افراد سازمان دنبال می‌کند.

  1. جمع‌آوری داده‌ها
  2. تجزیه
  3. نمایش داده‌ها به‌صورت گرافیک
  4. تصمیم‌گیری نهایی

سه مورد اول، زمینه را برای مرحله تصمیم‌گیری نهایی آماده می‌کند. قبل از استفاده از BI، کسب‌وکارها بسیاری از تحلیل‌های خود را به‌صورت دستی انجام می‌دادند که این امر، ضریب خطای بالایی داشت. ابزارهای BI این کار را به‌شدت برای ما ساده کرده است و در کاهش زمان و تلاش و دقت کمک بسیار بزرگی است.

خواندن مقاله زیر را از دست ندهید:

گشت و گذاری در دنیای Power Bi در ده دقیقه

مراحل کار در Power BI

1. جمع‌آوری و تبدیل داده‌ها از چندین منبع

ابزارهای هوش تجاری یا BI معمولاً از روش استخراج، تبدیل و بارگذاری به صورت ETL استفاده می‌کنند. سپس این داده‌ها قبل از اینکه در یک مکان مرکزی ذخیره شوند، تبدیل و بازسازی می‌شوند. بنابراین کارشناسان تحلیل داده و سایر برنامه‌های کاربردی به‌راحتی می‌توانند روی آن‌ها کوئری زده و آن‌ها را به‌صورت یکجا آنالیز کنند.

2. روندها و ناسازگاری‌ها را کشف کنید.

داده‌کاوی یا کشف داده، با نرم‌افزارهایی که دارای انواع الگوریتم‌های مدل‌سازی و تحلیل داده‌ها هستند ازجمله اکتشافی، توصیفی، آماری و پیش‌بینی کننده  و می‌توانند داده‌ها را بیشتر بررسی کنند، روندها را پیش‌بینی کرده و داده‌ها را سریع تجزیه‌وتحلیل کنند و توصیه‌هایی ارائه دهند که برای یافتن الگوها استفاده می‌شود.

3. از گزارش‌های گرافیکی برای ارائه یافته ها استفاده کنید

گزارش‌دهی هوش تجاری، برای سهولت درک از گزارش‌های گرافیکی استفاده می‌کند. روش‌های گزارش دهی شامل داشبوردهای مدیریتی، تعاملی، نمودارها و نقشه‌هایی است که به کاربران کمک می‌کند تا از وضعیت فعلی  کسب‌وکار مطلع شوند.

4. در بزنگاه در مورد بینش‌ها اقدام کنید

مشاهده داده‌های فعلی و تاریخی در زمینه فعالیت‌های تجاری به شرکت‌ها این توانایی را می‌دهد که تصمیمات استراتژیک خود را به‌سرعت اتخاذ کنند. هوش تجاری به شروع تغییرات بلندمدت استراتژیک برای از بین بردن ناکارآمدی‌ها کمک به سزایی می‌کند و سبب رشد سازمان می‌گردد.

چرا شرکت‌ها از ابزارهای Power Bi سود می‌برند؟

از آنجایی‌که ابزارهای هوش تجاری تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ارزیابی عملکرد را تسریع می‌کنند، برای کمک به شرکت‌ها در کاهش ناکارآمدی‌ها، شناسایی مشکلات احتمالی، یافتن جریان‌های درآمد جدید و شناسایی زمینه‌های رشد آینده، ارزشمند هستند.

اگر تاکنون مقاله زیر را نخوانده‌اید حتما اقدام کنید:

امکانات نرم افزار داشبورد ساز فریار

مزایای استفاده از BI برای کسب‌وکارها

مزایای استفاده از BI برای کسب وکارها بسیار زیاد است که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • افزایش کارایی فرآیندهای عملیاتی.
  •  آگاهی از رفتار مشتری و الگوهای خرید.
  • ردیابی دقیق فروش، بازاریابی و عملکرد مالی.
  • آگاهی از ناهنجاری‌های داده‌ها
  • دسترسی سریع بخش‌های مختلف سازمان به نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات.

زمینه‌های بهبود با هوش تجاری

هوش تجاری روش انجام کار را در شش زمینه کلیدی بهبود می‌بخشد:

    • درک تجربه‌ی مشتری

    با دسترسی به تمام اطلاعات مشتری، می‌توانید منابع خود را به مناطق پرفروش و کلیدی هدایت کنید. این امر همچنین تأثیر مثبتی بر تعامل با مشتری و همچنین پشتیبانی بهتر از او خواهد داشت.

    • فروش و بازاریابی

    درزمینه فروش و بازاریابی سبب می‌شود به عملکرد فروش و بازاریابی، رفتار مصرف‌کننده و روند خرید، توجه داشته باشید. این امر  تعیین می‌کند ابتکارات بازاریابی آتی مؤثر بوده و باعث افزایش درآمد می‌شود یا خیر.

    • عملیات

    هوش تجاری با استفاده از خودکارسازی وظایف معمول، تجزیه‌وتحلیل،ایجاد داشبورد مدیریتی، پالایش فرآیندها، کاهش ناکارآمدی‌ها و افزایش بهره‌وری، سبب بهبود عملیات می‌گردد.

    • مالی

    از داشبوردهای مدیریت سفارشی می‌توانید برای به دست آوردن دیدی جامع از سلامت مالی شرکت، مطالعه داده‌های تاریخی، محاسبه ریسک و پیش‌بینی روندها استفاده کنید.

    • کنترل موجودی

    تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و گزارش دهی را می‌توانید به‌طور خودکار و برای بهبود مدیریت موجودی، تسریع در تکمیل و کمک به پیش‌بینی روند خرید، با گزارش ساز انجام دهید.

    • امنیت

    متمرکز کردن داده‌ها برای بهبود دقت و شفافیت، کشف خطاها، مسائل امنیتی و کاهش خطرات از دیگر مزایای استفاده از Power Bi در بهبود عملکرد مالی است.

مزایای هوش تجاری در سال 2022

هوش تجاری، ابزارها و زیرساخت‌های اطلاعات، تجسم داده‌ها، داده کاوی و بهترین شیوه‌ها را ادغام می‌کند تا به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده کمک کند. وقتی دیدی دقیق از کسب و کار خود داشته باشید و از آن برای ایجاد تغییر، حذف ناکارآمدی‌ها و انطباق سریع با تغییرات عرضه یا بازار استفاده کنید، متوجه خواهید شد که یک BI و حرفه‌ای مدرن دارید.

هوش تجاری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با شناسایی راه‌هایی برای بهبود سود، تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، مقایسه داده‌های با رقابت، ردیابی عملکرد، بهینه‌سازی عملیات، پیش‌بینی موفقیت، شناسایی روندهای بازار و کشف مشکلات، تصمیمات هوشمندانه و مبتنی بر داده اتخاذ کنند.

در ادامه به هشت مزیت هوش تجاری می پردازیم.

افزایش درآمد با هوش تجاری

هوش تجاری ابزاری مهم برای شرکت هایی است که به دنبال بهینه سازی درآمد خود هستند. BI اطلاعاتی را که برای بهبود نتیجه کسب و کار خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. به شما بینش‌های حیاتی در مورد رفتار مشتری می‌دهد تا تعیین کنید کجا استراتژی بازاریابی خود را برای افزایش فروش تغییر دهید.

هوش تجاری به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کجا هزینه‌ها را کاهش دهید. به عنوان مثال اگر خدمات یا محصولی ارائه می‌کنید که فروش خوبی ندارد، ممکن است آن را از خط تولید خود حذف کنید. همچنین می‌توانید قیمت‌های کاهش یافته محصولات را از فروشندگان مختلف پیدا کنید. این امر هزینه‌های خروجی را کاهش می‌دهد و نتیجه سازمان شما را افزایش می‌دهد.

BI به شما امکان دسترسی فوری به تمام داده‌های کسب‌وکارتان را در یک مکان می‌دهد، زمان تلف شده برای جستجوی داده‌ها را حذف می‌کند، ناکارآمدی‌های پرهزینه را کاهش می‌دهد و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. این باعث بهینه سازی سود شما می‌شود. می‌توانید درآمد افزایش‌یافته را در مواردی مانند طلا، سهام و ارزهای دیجیتال و موارد دیگر، سرمایه‌گذاری کنید تا سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع کنید.

بهبود تلاش های فروش و بازاریابی از طریق BI

بهترین مشتریان لزوماً آنهایی نیستند که بزرگ‌ترین سفارش‌ها را می‌دهند بلکه مشتریان قابل اعتماد و تکراری هستند که به طور مداوم سفارش‌های قابل توجهی را انجام می‌دهند. با استفاده از نرم افزار BI، می‌توانید آنها را بسته به دفعات خرید، تازگی و ارزش آنها رتبه‌بندی کنید. این به شما کمک می‌کند تا نمایه دقیقی از سودآورترین مشتریان خود بسازید تا تلاش‌ها و منابع بازاریابی خود را بهتر برای هدف قرار دادن سرنخ‌های مشابه هدایت کنید.

با استفاده از بینش‌هایی که نرم‌افزار هوش تجاری ارائه می‌کند، تیم فروش و بازاریابی شما می‌تواند دقت پیش‌بینی‌های خود را با در نظر گرفتن تبلیغات محصول، تقاضای فصلی، متغیرهای علت، محصولات آهسته و غیره بهبود بخشد. نرم‌افزار BI همچنین می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی، پیگیری و ارزیابی موفقیت فعالیت‌های تبلیغاتی برای تعیین کمپین‌های بازاریابی که مشتریان شما به خوبی به آن واکنش نشان می‌دهند، کمک کند.

این به شما امکان می‌دهد تا بودجه‌های بازاریابی را مجدداً ارزیابی کرده و به موفق‌ترین کمپین‌ها با بالاترین بازگشت سرمایه ممکن اختصاص دهید.

فرآیند تصمیم گیری بهتر با هوش تجاری

هوش تجاری، داده‌های کسب و کار شما را ساختار می‌دهد و تجزیه و تحلیل آن را ساده می‌کند و تصمیم گیری استراتژیک را افزایش می‌دهد. داده‌های سازمانی شما را به‌روز و در یک مکان مرکزی نگه می‌دارد که منجر به بهبود عملکرد تجاری و عملکرد مالی بالاتر می‌شود.

به عنوان مثال، یک CRM فروش نوآورانه معیارهای حیاتی کسب و کار، از جمله عملکرد تیم، ترجیحات مشتری، چرخه‌های فروش، مشتریان اصلی، روند بازار و درآمد را ارائه می‌دهد و شکاف بین زیردستان و مدیران را پر می‌کند. CRM این داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و ارقام و حقایقی را ارائه می‌دهد که مدیریت شرکت می‌تواند از آنها برای تصمیم‌گیری آگاهانه مبتنی بر داده استفاده کند.

بهبود خدمات به مشتریان با هوش تجاری

موفقیت یا شکست کسب و کار شما به سطح رضایت مشتری شما بستگی دارد. ایجاد تأثیر خوب بر روی مشتریان، آنها را متقاعد می کند که برای خریدهای بیشتر در آینده به آنجا برگردند. هوش تجاری داده های تکراری مشتری شما را منبع و جمع آوری می کند. بسته به این داده‌ها، توسعه استراتژی‌هایی برای جذب پایگاه مشتریان فعلی برای خرید بیشتر آسان است. علاوه بر این، می توانید پیام های خود را برای بهبود تجربه خرید و خدمات بهتر به مشتریان شخصی سازی کنید.

گزارش سریع و دقیق BI

کارمندان شما می‌توانند KPIها را با استفاده از منابع داده‌های مختلف، مانند داده‌های فروش، عملیات، و مالی، با استفاده از گزارش‌ها یا الگوهای سفارشی ردیابی کنند. شما می‌توانید این گزارش‌ها را در زمان واقعی ایجاد کنید و از مرتبط‌ترین اطلاعات برای کمک به کسب‌وکارتان سریع‌تر استفاده کنید.

بیشتر گزارش‌ها دارای تجسم‌های ساده برای خواندن هستند، از جمله جداول، نمودارها و نمودارها. برخی از گزارش‌های هوش تجاری معمولاً تعاملی هستند، به این معنی که کاربران می‌توانند سریع‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشند یا با متغیرهای مختلف بازی کنند.

افزایش بهره وری BI

هوش تجاری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تنگناها را حذف کنند، فرآیندهای تجاری را اصلاح کنند، کارهای روزانه را خودکار کنند، فعالیت‌های بدون کار دستی را اولویت‌بندی کنند و سازماندهی شوند. اجرای موفقیت آمیز BI می تواند به شما در ارائه خدمات بهبود یافته به مشتریان کمک کند و اطمینان حاصل کند که فروش تیم فروش به طور مولد استفاده می شود.

به لطف تمرکز داده‌ها، مدیریت بالا می‌تواند از طریق ابر به اطلاعات مشتری از هر دستگاهی دسترسی داشته باشد و زمان مدیریت را کاهش دهد. کسانی که در حال حرکت هستند مجبور نیستند برای بازیابی داده‌ها با دفتر تماس بگیرند و در زمان صرفه‌جویی کنند و بهره وری را افزایش دهند.

افزایش مزیت رقابتی

اگر می خواهید مزیت رقابتی خود را حفظ کنید، باید بدانید که رقبای شما چه کاری انجام می دهند تا در زمانی که انتظارش را ندارید مشتریان خود را از دست ندهند. ردیابی رفتار رقبا به شما کمک می کند تا حرکات آنها را پیش بینی کنید، به شما کمک می کند از تجارت خود محافظت کنید، مشتریان آنها را جذب کنید و موقعیت خود را در بازار تقویت کنید.

هوش تجاری همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با تغییرات صنعت همگام شوند، تغییرات فصلی را دنبال کنند و نیازهای مشتریان را پیش‌بینی کنند. BI اطلاعاتی را که برای درک مسائل بازار، نظارتی، قانونی و رقبا نیاز دارید به شما می دهد.

8.حدس و گمان را حذف کنید.

بدون حقایق و ارقام مبتنی بر داده، کسب‌وکارها مجبور می‌شوند هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم تجاری در مورد امور مالی، مدیریت، بازاریابی و موارد دیگر از شهود خود پیروی کنند. هوش تجاری بینش‌های ارزشمندی از کسب‌وکار ارائه می‌دهد تا به شما در انتخاب‌های مبتنی بر داده کمک کند و مزیت رقابتی شما را افزایش دهد.

این کار حدس و گمان را در فرآیند تصمیم گیری شما حذف می کند و تضمین می کند که از منابع به طور موثر استفاده می شود. پینوشت پیاده سازی BI یک استراتژی تجاری موثر است که می تواند به بهبود نتیجه کسب و کار شما کمک کند. سرمایه گذاری در راه حل هوش تجاری برای موفقیت و رشد کسب و کار خود را در نظر بگیرید.

یک توصیه دوستانه برای انتخاب BI

هنگام ارزیابی ابزارهای هوش تجاری، به دنبال محصولی باشید که ایمن، سازگار در سطح جهانی و در دسترس و قابل‌ اعتماد باشد. همچنین باید دارای ویژگی‌هایی باشد که دیدگاه BI مانند گزارش‌های گرافیکی داده‌ها، داشبوردهای تودرتو و مشترک، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را برای کل سازمان شما در دسترس قرار دهد.

یکی از بهترین ابزارهای موجود و مناسب برای کاربر ایرانی با زبان شیرین فارسی سامانه داشبورد ساز و گزارش ساز سیستم اطلاعات مدیریت فریار می باشد. این سامانه توسط متخصصین ایرانی در شرکت فنی مهندسی فریار طراحی‌شده و می‌تواند ابزار فوق‌العاده‌ای برای پیاده‌سازی هوش تجاری در سازمان شما باشد. جهت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار گزارش ساز حرفه ای فریار اینجا کلیک کنید.

5 / 5. 1

مائده اسماعیلی هستم فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی تجارت الکترونیک از دانشگاه اصفهان. از سال 1401 تا کنون در واحد سئو و بهینه سازی وب سایت شرکت مهندسی یلدا حضور و همکاری مستمر دارم. معتقدم هر کسب و کاری، داستانی دارد و من سعی میکنم راوی خوبی باشم و با چاشنی جذابیت، تصویری زیبا و هنرمندانه از کسب و کارتان را در مقابل چشمان مخاطبان‌تان قرار دهم. من سئو کار هستم و با جادوی کلمات، معجزه میکنم.

مقالات مرتبط

تفاوت داشبورد مدیریتی و گزارش ساز
تفاوت داشبورد مدیریتی و گزارش ساز

تفاوت داشبورد مدیریتی و گزارش ساز چیست؟ در این مقاله از سایت فریار ضمن مقایسه نرم افزار گزارش ساز و نرم افزار داشبورد مدیریتی اکسل، به معرفی اجمالی هرکدام می‌پردازیم و با معرفی چند نرم افزار گزارش ساز یا داشبورد مدیریتی پرطرفدار، وجه تفاوت‌های هرکدام از آنها را در قالب جدول مقایسه می‌نماییم. لطفا با ...

مزایای نرم افزار گزارش ساز
مزایای نرم افزار گزارش ساز و داشبورد ساز

مزایای نرم افزار گزارش ساز و داشبورد ساز چیست؟ در این مطلب از سایت فریارسیستم به سوالات و دغدغه‌های مربوط به سیستم داشبوردساز صحبت می‌کنیم. آیا تاکنون برای شما این سوال پیش آمده است که مزیت نرم افزارهای گزارش ساز و داشبوردساز مدیریتی در سازمان یا کسب و کارها چیست؟ چرا با وجود داشبوردهای مدیریتی قدیمی ...

درباره Power Bi
آموزش رایگان Power Bi

قبل از شروع آموزش , Power Bi  چیست؟! اول با جمله سایت مایکروسافت شروع میکنیم  که نوشته است "Power Bi مجموعه ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل تجاری است که بینش هایی را از کل سازمان شما ارائه می دهد"

نکات ضروری برای انتخاب یک نرم‌افزار گزارش ساز
نکات ضروری برای انتخاب یک نرم‌افزار گزارش ساز

خرید نرم افزار داشبورد ساز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تبدیل‌شده است به‌طوری‌که در صورت نبود یک داشبورد مدیریتی جامع، هم مدیران مجموعه‌ها و هم کارکنان هر مجموعه، بینش متناسب و قوی برای کسب‌وکار خود نخواهند داشت. شاید این جمله معروف را شنیده‌اید که می‌گویند “Data is The New Oil” یا “داده نفت جدید است”. ...

bpm
BPM چیست؟

BPM چیست؟ امروزه تمامی سازمان‌ها و کسب و کارها حتی کوچکترین آن‌ها، یک یا چندین فرآیند در خود جای داده‌اند و این فرآیندها را به صورت روزمره تکرار می‌کنند. مدیریت، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری این فرایندها مشکلات و چالش‌هایی را به همراه داشته که نیاز به یک روند سیستماتیک برای مدیریت انها بیشتر احساس گردیده است. ...

بهینه سازی فرآیند
بهینه سازی عملکرد از طریق مدیریت فرایند

بهینه سازی عملکرد از طریق مدیریت فرآیند BPMS از جدیدترین متدهای مدیریت اطلاعات در سازمان‌ها است.بهینه‌سازی عملکرد از ابتدای تاریخ طرفداران خود را داشته است. بنابراین بهینه‌سازی برای انسان‌ها قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد. زیرا یکی از بارزترین خصوصیت‌های انسانی، میل به کسب بهترین‌ها است. انسانها از ابتدا تا کنون به دنبال آن بوده‌اند ...